top of page
Zoeken

Nieuwe ziekte- en vakantiewetgeving vanaf 2024: een herinnering aan de constante veranderingen in België

Het is eind augustus en de vakantieperiode loopt ten einde. Het lijkt misschien een rustig moment, maar voor HR-professionals en werkgevers is dat het zeker niet. Er zijn (opnieuw) een aantal wijzigingen aan de Belgische ziektewetgeving ingevoerd, wat betekent dat je als werkgever of HR-dienst heel wat administratief werk voor de boeg hebt.


Werknemer ziek tijdens vakantie? Dit is wat er is veranderd.

Vanaf 2024 hoeven werknemers die tijdens hun vakantie ziek worden niet langer hun vakantiedagen op te offeren. Deze vakantiedagen worden omgezet in ziektedagen, wat betekent dat werknemers hun vakantiedagen op een later moment kunnen opnemen.


Niet-opgenomen vakantiedagen: Een nieuwe kans, dan toch

Voorheen verloren werknemers hun wettelijke vakantiedagen als ze deze niet voor het einde van het jaar hadden opgenomen. Vanaf 2024 kunnen niet-opgenomen vakantiedagen, die vanwege ziekte, een arbeidsongeval, moederschapsrust of andere specifieke redenen niet zijn opgenomen, worden overgedragen en binnen 24 maanden na het vakantiejaar alsnog worden opgenomen.


De nieuwe regeling biedt aan zowel werkgever als werknemer meer flexibiliteit. Het bedrijf zal niet onderbezet zijn op het einde van het jaar omdat werknemers onverwachts hun verlofdagen nog moeten opnemen. Werknemers zijn niet verplicht om de dagen die door omstandigheden niet opgenomen konden worden gedurende het afgelopen jaar nog in alle haast terug op te nemen terwijl die verlofdagen beter zouden uitkomen op een ander moment.


Toch is het belangrijk te benadrukken dat hier heel wat HR-administratie bij komt kijken zoals de aanpassing van het arbeidsreglement, tellers vakantiedagen enz. Zorg er dus voor dat je deze zeker niet uit het oog verliest en tijdig in orde brengt.


Terugkeer van het medisch attest?

Naast de wijzigingen in vakantiedagen gaan er geruchten over een mogelijke hervorming van de regels rond medische attesten. Momenteel mogen werknemers tot drie keer per jaar één dag ziek zijn zonder medisch attest, afhankelijk van de grootte van het bedrijf (vanaf 50 werknemers) en van de interne afspraken. Deze regeling staat echter ter discussie. Er wordt overwogen om de verplichting om bij elke ziekteperiode een medisch attest voor te leggen weer in te voeren, of om de carensdag opnieuw in te voeren.


Hoe bereidt u zich voor?

Als werkgever is het cruciaal om voorbereid te zijn op deze veranderingen. Daarvoor geef ik je enkele tips:

  1. Herzie jaarlijks het arbeidsreglement: Zorg ervoor dat het arbeidsreglement up-to-date is en dat medewerkers op de hoogte zijn van de laatste wijzigingen. Dit voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat iedereen goed geïnformeerd is over hun rechten en plichten.

  2. Bereid uw administratie voor: Zorg ervoor dat uw administratie klaar is om het recht op overdracht van vakantiedagen te beheren. Dit houdt in dat u de systemen en processen up-to-date houdt om de wijzigingen soepel te kunnen verwerken.

  3. Blijf op de hoogte van wetgeving: Volg de laatste ontwikkelingen op het gebied van arbeidswetgeving en regelgevingen. Zoals we weten, verandert dit behoorlijk vaak. Dit helpt u om snel te reageren op veranderingen en om uw processen en beleid tijdig aan te passen.

    Weet je niet waar te beginnen? Ik heb voor jou een handige cheat sheet gemaakt over ziekte!



7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page