top of page
Zoeken

De Elektrische Revolutie: Integratie van EV's in de Car Policy

De transitie naar elektrische voertuigen (EV's) heeft een keerpunt bereikt waar we niet meer langs kunnen, met een groeiend aantal autofabrikanten dat zich toewijdt aan de productie van EV's en landen over de hele wereld die streven naar emissiereductie. De EU en nationale regeringen stellen ambitieuze uitstootdoelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan. Ze stimul

eren de overgang naar emissiearme voertuigen, waaronder EV's, via regelgeving en financiële prikkels. Voor KMO's die hun wagenpark beheren, is de integratie van EV's in hun car policy een strategische zet die de milieu-impact vermindert en volgens vele artikels ook financiële en operationele voordelen biedt. Deze transitie is echter in de praktijk niet zonder uitdagingen.


De Voordelen van Elektrische Voertuigen voor KMO's:

Laten we eerst de voordelen bekijken. Het integreren van EV's in de car policy van een KMO biedt tal van voordelen:

  1. Lagere brandstofkosten: Elektriciteit is doorgaans goedkoper dan benzine of diesel, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op brandstofkosten.

  2. Lagere onderhoudskosten: EV's hebben minder bewegende delen dan traditionele verbrandingsvoertuigen, wat resulteert in lagere onderhoudskosten.

  3. Milieuvriendelijkheid: EV's stoten geen uitlaatgassen uit en verminderen de ecologische voetafdruk van een KMO, wat gunstig is voor het imago van het bedrijf.

  4. Belastingvoordelen: Fiscale aftrekbaarheid 100%

  5. Tevredenheid van Werknemers: Het aanbieden van EV's als onderdeel van de car policy kan de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers verhogen.

De Uitdagingen van integratie:

Hoewel de voordelen aantrekkelijk zijn, zijn er enkele belangrijke uitdagingen verbonden aan de integratie van EV's in de car policy van KMO's:

  1. Kosten van aanschaf: Hoewel de prijzen van EV's dalen, kunnen ze nog steeds duurder zijn dan vergelijkbare benzine- of dieselvoertuigen.

  2. Oplaadinfrastructuur: De beschikbaarheid van oplaadpunten kan variëren, vooral in landelijke gebieden, wat de inzet van EV's kan beperken.

  3. Privé laadinstallatie: Niet elke werknemer heeft de mogelijkheid om een privé laadinstallatie te installeren wegens wettelijke beperkingen. Denk maar aan werknemers die wonen in rijhuizen of appartementen.

  4. Beperkte actieradius: Hoewel de actieradius van EV's blijft toenemen, hebben sommige modellen nog steeds beperktere reikwijdtes dan traditionele voertuigen.

  5. Tijd voor opladen: Opladen duurt langer dan tanken, wat invloed kan hebben op de productiviteit van werknemers.

  6. Laadpark op bedrijf: Het aanbieden van laadpalen op het bedrijf kan mogelijks zeer hoge kosten met zich meebrengen door het moeten vernieuwen van het aanwezige elektriciteitsnetwerk


Voordeel alle aard

Vanuit mijn ervaring merk ik dat verschillende werknemers er vanuit gaan dat het voordeel alle aard volledig weg zal vallen indien men kiest voor een elektrisch voertuig. De teleurstelling is groot wanneer deze werknemer beseft dat hij/zij nog steeds voordeel alle aard zal betalen.

Het voordeel alle aard wordt steeds berekend op basis van bepaalde (veranderlijke) elementen: onder andere op basis van de catalogusprijs. Gezien de catalogusprijzen van de elektrische voertuigen hoger liggen dan personenwagens op Benzine of Diesel mag men zich dus nog steeds aan een behoorlijk voordeel alle aard verwachten.

Het positieve waar men over spreekt is dat uw voordeel alle aard zal niet zo buitensporig stijgen zoals bij andere fossiele bedrijfswagens die nu worden aangekocht.


De uitdaging

De uitdagingen voor de zaakvoerder, fleet- en/of HR Verantwoordelijke:

  1. De werknemer zeer grondig informeren van alle gevolgen.

  2. Hoe omgaan met werknemers die niet de mogelijkheid hebben om privé een laadinstallatie te plaatsen.

  3. Wat met het capaciteitstarief en de verschillende mogelijke afspraken rond de privé-installatie.

  4. Werknemers die reeds een bepaalde categorie van wagen hebben zullen ofwel moeten zakken ofwel zal de werkgever zijn/haar budget moeten optrekken.

  5. Laadbeurtrol indien er laadmogelijkheden zijn op kantoor.

Mobiliteitsbudget

Als deze vraagstellingen zorgen er wel voor dat er interessantere formules kunnen aangeboden worden via het mobiliteitsbudget die uiteindelijk ook voordeliger én praktischer kunnen zijn voor zowel de werkgever als de werknemer.


In conclusie, de integratie van EV's in de car policy van KMO's biedt voordelen op het gebied van milieuvriendelijkheid en is reeds fiscaal een pak interessanter in vergelijking dan fossiele voertuigen. Echter, de uitdagingen met betrekking tot kosten, infrastructuur, wetgeving en het voordeel alle aard moeten zorgvuldig worden afgewogen.

Niet te vergeten is de vernieuwde car policy en de communicatie daarrond voor elk bedrijf anders en van cruciaal belang voor de mindset van medewerkers.


Uiteraard kan Bloom.HR je helpen met de integratie van de EV voertuigen op maat van jouw bedrijf. Boek je vrijblijvende afspraak voor meer informatie of volg onze social media voor allerlei tips!



2 weergaven0 opmerkingen

Kommentare


bottom of page